Avontuur, ontwikkeling en plezier
Een wereld vol avontuur, daar staan we als scouting voor. En avontuur beleef je niet in je 'comfort-zone'. Daar waar je buiten de gebaande paden gaat, start de ontwikkeling. Dingen doen en leren die thuis en op school niet zo snel doet en leert. Willen uitproberen, ontdekken, je laten uitdagen en doorzetten zijn eigenschappen die een scouting lid in zich heeft. We gaan de natuur in, we kamperen, leren een vuur maken en een eigen potje koken. De scouts leren ook een eigen bijeenkomst te organiseren. We dagen ze uit in verschillende rollen. Natuurlijk begeleiden we daarbij en stimuleren we de persoonlijke ontwikkeling. Dit vinden we als bestuur en leiding belangrijk. Lees meer over ons team.

Ons HK: hoofdkwartier
Onze locatie zijn twee lokalen in het gebouw van Basisschool Spaubeek en het schoolplein. Natuurlijk gaan we er vaak op uit, het bos en de velden van Spaubeek en omstreken. De ingang is aan de achterzijde van het schoolgebouw (ingang bovenbouw), via de parkeerplaats.

Adres: Schoolstraat 5, Spaubeek In de toekomst verhuizen we mee naar de BMV in Spaubeek.

Onze geschiedenis
Eind 2014 was een oproep in een lokaal blad in Spaubeek de aftrap voor de oprichting van Scouting de Windroos. Een aantal ervaren oud scouts was direct enthousiast om een scouting mee op te richten. Ook meldde zich een ervaren penningmeester. Na een rondje langs Spaubeekse ondernemers waren de financiën rond om de vereniging op te richten. Scouting de Windroos was een feit in mei 2015! De eerste opkomst was direct na de zomervakantie. 18 aspirant leden meldden zich bij de eerste opkomst! Wat een enthousiasme en een mooie opkomst voor de zes leiders.

Scouting de Windroos
Onze naam en logo: de windroos
De windroos is een kruis dat de windrichting aangeeft. Je kent het vast wel van een kompas. Onze Yell is dan ook: "Noord, Oost, Zuid, West, Scouting de Windroos is the best!" Deze Yell roepen onze welpen elke zaterdag rond een uur of 11.30u luidkeels als afsluiting van de opkomst.

Vier kleuren = vier speltakken
Elke richting van de windroos heeft zijn eigen kleur. Elke kleur vertegenwoordigt een speltak. Een speltak staat voor een <leeftijdsgroep> waarin de leden van de scouting zijn ingedeeld. De kleuren rood en geel linken naar de kleuren van het wapen van Spaubeek. De groepsdas van onze scouting is geel met een rode band. Alle leden hebben deze das: de welpen, scouts én leiding. Groen is de kleur van de welpen. De speltak voor de 7 tot en met 10 jarigen. Geel verwijst naar de beige kleur van de scouts. De speltak voor de 11 tot en met 14 jarigen. Brique is bij ons de kleur van het bestuur. Deze kleur is ook de kleur van de speltak Explorers (15 tot en met 17 jaar).

Onze reglementen: